Okänd växt

Min syster har blivit med trädgård där det finns ett otal mindre vanliga blommor. Skickar med nedanstående som vi inte ens klarar att sätta släktnamn på. Den blommar nu.

Kommentarer

  • Hej Agneta!

    Detta är en Mandragora, dvs alrunesläktet. Arterna är väldigt variabla så ska jag inte svära på vilken art det är utan att ha sett den "live".

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej

    Andra har sagt att detta är en vårbolmört. Men det är ju också en potatisväxt.

    Agneta
  • Jo, det är sant, det skulle även kunna vara en Physoclaina, men oavsett behöver man se den live eller en bild på den när den är i frukt.
    Mats

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jamen då så, det måste vara Physochlaina orientalis, blådårört eller vårdårört är svenska namn. Vi har den i klippträdgården och vet att vi spridit frön av den via konnässörsklubben.
    Ursäkta mitt felaktiga utlåtande

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent