Okänd växt

Har en blomma som jag fått genom väninna till väninna som varit utomlands för längesedan. Jag vet att den kommer från en fruktkropp för jag har planterat frukt/ frö från blomman och det har grott.Jag vill veta vart den kommer ifrån, vad den heter, skötselråd och om den är giftig.

Kommentarer

  • Hej Eva,
    det är en Haemanthus albiflos på svenska kallad elefanttunga.
    Den kommer från Sydafrika, med utbredning från KwaZulu-Natalprovinsen till västra kapprovinsen. Som krukväxt är den relativt lättskött och trevlig, den vill stå ljust men inte i direkt solljus, den kräver inte regelbunden omkrukning utan kan stå i samma kruka i flera år. Jorden ska vara väldränerad, hellre för torr än för blöt. Sparsam bevattning på vintern. Den klarar inte av frost.

    Angående giftighet så används den inte som matväxt och har ingen historia att användas som det heller vad jag vet. Då den innehåller alkaloider som exv. homolycorine vilken är ofta förekommande hos amaryllisväxter så skulle man nog inte må bra om man äter av den, hur mycket av den och andra alkaloider just den här arten innehåller vet jag inte, men min rekommendation är ändå att inte äta den. Det har rapporteras om lättare hudirritation av växtsaften.

    Vänliga hälsningar,
    Åsa Krüger, botanist

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent