Okänd palm

Hej!

1970 fick jag ett skott av en palm och har haft olika ättlingar av den sedan dess. Palmen hade tagits hem av en sjöman i början på 1900-talet och om jag minns rätt så hade den hämtats någonstans i söderhavet. Det exemplar jag har nu är ca fyra år gammalt och har dessutom börjat blomma. Den står ljust och verkar trivas bra.

Vet ni vad det är för sorts palm och var växer de? Finns den känd som krukväxt i Sverige? Tacksam för svar.
MVH

Jan-Ove Johansson Frej

Kommentarer

  • Hej Jan-Ove,
    vilken fin planta! Det ser ut att vara Cordyline stricta eller på svenska toppdracena.

    Den tillhör sparrisväxtfamiljen och förkommer naturligt i Australien. Det är alltså inte en palm, trots att den på engelska ibland kallas för Palm lily. Namnet palmlilja på svenska är däremot något annat då syftar man på släktet Yucca i första hand.

    Jag vet faktiskt inte hur vanlig den är som krukväxt i Sverige, jag har inte sett någon här ännu.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent