Ogräs/ intransitiv art?

Hej,
Vi är en samfällighet där de sista åren har fullkomligt översvämmat med klätterväxt , likt murgröna som ser ut som humle när den blommat.
Vad är det för en växt och hur får man bort den från våra buskar och rabatter?

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, det ser ut som humle. Den är inte invasiv men verkar ha etablerat sig på platsen. Om ni inte vill ha den kvar får ni gräva upp buskarna, rensa bort den från buskarnas rötter och återplantera dessa. En enklare metod är att regelbundet under en växtsäsong ta bort alla synliga blad och stjälkar ovan jord och på det sätter utmatta växten tills den försvinner.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare