Ogräs

Hej ,
Jag har fått något konstigt ogräs hemma på garageuppfarten, (se bild).
Vad är det för ogräs? ..och hur får jag bort det? (Roundup biter ej)
Mvh / Anders 0708-227575

Kommentarer

    1. Hej!
    2. Din bild är lite svår att förstora men det ser ut som att det växer åkerfräken Equisetum arvense i stenläggningen nedanför muren. Kemisk bekämpning är inte verksamt mot åkerfräken (förutom att det är miljöovänligt). Detta ogräs har väldigt djupa rötter och det är svårt att komma ner särskilt djupt med rensredskap i en stenläggning. Du utmattar och försvagar detta ogräs om du tar bort alla gröna ovanjordiska delar som sticker upp - helst varje vecka. Smal renskniv med långt skaft kan vara ett bra redskap. En alternativ metod som inte ser så prydligt ut och därför kanske är svår att tillämpa på just din yta är att täcka hela angripna partier med god marginal - kanske även i planteringen i muren - med tjock svart plast eller presenning och låta ligga under två växtsäsonger.
    3. Lycka till med ogräskampen! /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare