Ogräs eller inte?

Hej, jag har sått ruccula, sockerärtor och rädusor i växtlådor. Har odlat annat där tidigare, men bytte ut jirden mot varmkompost och ny jord. Nu har det kommit upp två växtstarka plantor, på olika ställen av lådan, som jag inte vet vad det är. Bladen doftar inget, inte ens om man gnuggar dem, samt de ser ut att få små oansenliga blommor nu. (Sådde i slutet april) Kan ni hjälpa mig ned vad det är? Tacksam för hjälp// Karin Malm

Kommentarer

  • Hej Karin,

    Inte helt enkelt att artbestämma på bild utan utslagna. Men det ser ut att vara någon Bidens-art, troligen Bidens tripartita, brunskära, som är ett ganska vanligt ettårigt ogräs på åkrar i Sverige. Den används som färgväxt till textil och i kosmetika, så det kanske kan vara något. Men se till att den inte fröar om du behåller dem.

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent