Odling av havtorn

Jag har en sommarstugetomt på Flatön, Orust kommun. Tomten är ganska stenig, torr och blåsig. Tänkte plantera havtorn i ett litet skogsparti i utkanten av tomten. Finns det risk att havtornen sprider sig i området på ett invasivt sätt? Tomten gränsar till både naturområde med hassel, bok och ek och grannar med trädgård.

Kommentarer

  • Hej Ann-Christine,

    Ursäkta att din fråga blivit liggande.

    Havtorn kan mycket riktigt breda ut sig kraftigt genom omfattande rotskottsbildning, men då krävs en sandig, helst kalkhaltig jord i full sol och gärna vind- och saltutsatt läge.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent