Odla efedra

Jag har äntligen lyckats få ett frö av Efedra Procera att gro. Köpte från Tjeckien 2014. Har legat i kylskåpet sen dess. Kan jag plantera den utomhus? Eller ha den inomhus? Jag bor nära Sollefteå. Har en torr och varm söderrabatt med mest sand.

Kommentarer

  • Hej Carl-Göran,

    Ursäkta sent svar. Det kan nog vara lite optimistiskt att den ska klara sig i Sollefteå men kan vara värt att testa med väldigt bra dränering. Dra helst upp plantor i växthus eller i kallt utrymme med växtbelysning och övervintra dem svalt tills de är ett par år så tål de nog klimatet bättre när de kommer ut. Inomhus kommer de inte att klara sig.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent