Nerium oliander, vad är detta å vad gör jag? Smittar detta till andra blommor?

nerium oleander, som har fått nåt vitt på sig, vad gör jag?, kan de andra växterna smittas?

Kommentarer

  • Hej!
    Det ser ut som att du har fått ett angrepp av ullsköldlöss. De kan absolut sprida sig till andra växter så jag rekommenderar dig att ställa den i karantän. Växter som stått i närheten av den bör undersökas noggrant. Jag hade sedan rekommenderat dig att spola av din Oleander med ljummet vatten i duschen noggrant, använd gärna en lite hårdare stråle. Viktigt är att lägga ner plantan för att minska risken för att ullsköldlössen spolas ner i jorden i innerkrukan, dessutom är det lättare att komma åt bladundersidorna där de gärna gömmer sig. Avsluta duschningen med att duscha av golv och brunn med riktigt varmt vatten för att ta kol på dem.
    Duschningen hade jag sedan följt upp med en såpspritbehandling (En deciliter grönsåpa och 2 matskedar rödsprit på 1 liter vatten) efter det att plantan torkat upp. Vattnet i såpspriten får gärna vara lite varmare än fingervarmt. Detta sprejas lättast över med en sprejflaska och viktigt är att täcka in hela plantan, såväl under som översida på bladen. Denna procedur med duschning och såpspritbehandling kan sedan upprepas var vecka fram tills du får ordning på angreppen, men gör gärna någon behandling extra då ullsköldlöss kan vara svåra att upptäcka innan det blivit ett större angrepp.. Att bli av med ullsköldlöss kräver att man är lite ihärdig.
    Hoppas du får ordning på din Nerium.
    Hälsningar
    Oscar Björn
    Trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent