nektarproduktion

Hej! Jag har ofta suttit och betraktat min jätte"buske" av oregano som är omåttligt populär bland bl.a olika sorters fjärilar o bin. Har försökt att se om de söker igenom blommorna systematiskt eller så, men huvudfrågan är ju: hur ofta fylls nektaren i de enskilda blommorna på? Med den besöksmängden så hajar jag bara inte att alla besökare kan bli ens lite nöjda efter de många besöken.

Kommentarer

  • Hej Mia!
    Spännande fråga!

    I det här inlägget från "Rikare trädgård" beskrivs en studie från 2021 med tillhörande databas som innehåller information om bland annat växters nektarproduktion: https://rikaretradgard.se/stor-databas-over-sveriges-vaxters-ger-vardefulla-tips-for-tradgarden/

    Kungsmynta (Origanum vulgare) finns med i studien och anges ha nektarproduktion "6" på en sjugradig skala. I studien beskrivs skalan på följande sätt:

    "A coarse seven-degree logarithmic scale is used: 1 = no nectar production (0 g sugar/m2/year) and no collectable pollen, 2 = nectar production insignificant (<0.2 g), or absent but with low but significant amounts of collectable pollen, 3 = nectar production small (0.2–5 g), or lower but with copious collectable pollen 4 = nectar production modest (5–20 g), 5 = rather large (20–50 g), 6 = large (50–200 g), 7 = very large (>200 g)."

    Hela studien med tillhörande databas går att hitta här: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1470160X20308621?via%3Dihub#s0195

    Vänliga hälsningar,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent