Nattljus

Jag har några frågor om nattljus. Vet inte om ni är rätt forum att ställa frågor till, men jag gör ett försök.
Jag och min man köpte för tre år sen ett hus i Emmaboda kommun i Småland. I en rabatt har vi massor av nattljus, vilket vi i alla fall tror att det är.

Mina frågor är:
Hur kommer det sig att växten slår ut och blommar på kvällen och att blommorna vissnar på förmiddagen? Väldigt ovanligt!
Hur kommer det sig att blommorna slår ut så fort?
Hur förökar den sig? Vi har på dessa tre år fått fler och fler nattljus till vår stora glädje.

Den sorten av nattljus vi har blir omkring 80-120 cm hög.

Kommentarer

  • Hej Gunilla,
    Nattljus, slår ut på kvällen då de pollineras av nattaktiva insekter. Det är bland andra åkervindesvärmare (Agrius convolvuli) och större snabelsvärmare (Deilephila elpenor) som är intresserade av nattljus men man har även sett vissa biarter besöka blomman på tidig morgon innan den stängs. För att locka sina pollinatörer så avger blomman en svag citrusaktig doft och det finns även en fläck i kronan som är UV-absorbent. Insekter uppfattar UV-spektrumet på ett annat sätt än människor och dessa fläckar fungerar som ett mönster för att göra blomman mer synlig för sina pollinatörer.

    Att blommor blir pollinerade av nattaktiva insekter är egentligen inte så ovanligt, men det är ofta de glöms bort. Just nu jobbar många forskare med att undersöka de nattaktiva pollinatörerna och kartlägga vilka växter de besöker. Det har hitintills visat sig att de bidrar med fler ekosystemtjänster än vad som tidigare uppskattats och flera artiklar som publicerats under året visar på deras viktiga roll i naturen. Förhoppningsvis kommer vi höra mer om dessa intressanta insekter framöver!

    Nattljus förökar sig med frö, det är en bienn(tvåårig) -växt som första året har en bladrosett och andra året blommor.

    Vänliga hälsningar,
    Åsa Krüger, botanist.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent