Nattljus

Jag har några frågor om nattljus. Vet inte om ni är rätt forum att ställa frågor till, men jag gör ett försök.
Jag och min man köpte för tre år sen ett hus i Emmaboda kommun i Småland. I en rabatt har vi massor av nattljus, vilket vi i alla fall tror att det är.

Mina frågor är:
Hur kommer det sig att växten slår ut och blommar på kvällen och att blommorna vissnar på förmiddagen? Väldigt ovanligt!
Hur kommer det sig att blommorna slår ut så fort?
Hur förökar den sig? Vi har på dessa tre år fått fler och fler nattljus till vår stora glädje.

Den sorten av nattljus vi har blir omkring 80-120 cm hög.

Kommentarer

  • Visst är det nattljus.
    Som en äldre trädgårdsodlande lustigkurre in i Västergötland uttryckte det : "Visst är de fine, men de skiiiiiiner så illa på nättera så en kan ente söööva!"
    Nattblommande arter är inte ovanligt, och det ar vanligt att de är ljusa till färgen så att de skall ses av de nattflygande pollinatörerna. Många av dessa blommor lockar också med starka doftämnen som släpps speciellt nattetid, typ nattviol, pingstlilja, hesperis. De pollineras ofta av nattfjärilar, men det gäller även vissa nattblommande kaktusarter, samt sparrissläktingar som yucca och agave som lockar fladdermöss.

    Exakt vilken pollinatör som nattljuset avser att locka till sig kan jag inte ge svar på.
    Ut och spana i natt! Jag misstänker att du får se någon svärmare som sticker sin snabel i de stora ljusgula serveringsskålarna!
    Pedagogen svarar