Näsduksträds-frö

Hej!
Jag fick ett näsduksträds-frö och planterade den i en kruka på balkongen. Nu har det kommit upp ett skott fast jag undrar om det verkligen är näsduksträds-fröet eller om det legat något annat i jorden. Hur ser näsduksträdets första lilla uppväxten ut? Hittar ingen bild på det. Har ni en?

Varma hälsningar,
Anna

Kommentarer

  • Hallå
    En lite enklare sätt skulle kunna vara att du skickar in en bild på din planta så skall jag försöka bedöma ifall det är en näsduksträd eller inte. Hjärtblad på många träd ser väldigt annorlunda ut jämfört med de senare blad som utvecklas
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej! Såklart, mycket enklare. Såhär ser den ut nu...

  • Hej igen
    Detta är tyvärr inte ett näsduksträd, utan snarare en svinmålla, som är ett jättevanligt ogräs som brukar komma upp från planteringsjord man köpt. Ta bort denna och håll tummarna och utrusta dig med tålamod så kanske det blir ett näsduksträd.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Ahhaa,,, tack för svar! Då vet jag det och har lärt mig nytt. Jag gör som du tipsar och återkommer om det "dyker upp" något annat. Tålamod...

    Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Anna
  • Hej igen och tack för svaret!
    Nu har det kommit upp ett annat litet skott ur samma kruka. Det har gått ca 1 1/2 år sedan jag planterade näsduksträd-fröet. Vad kan detta vara för skott?
    Varma hälsningar, Anna 😀

  • Hej Anna,

    Det är svårt att avgöra på groddbladen vad det är för något, men skicka gärna en bild när du har fått några karaktärsblad på plantan, så ska vi se om det kan vara ett näsduksträd.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej och tack igen för svar!
    Nu har skotten kommit lite längre i utväxten och hoppas det går att avgöra, annars återkommer jag om ytterligare en tid.
    (OM det är näsduksträd undrar jag samtidigt om tips hur jag bäst tar hand om dessa skott. Ska de växa till sig och sedan planteras i två krukor? Hur gör jag på hösten/vintern? De står i söderläge, är det ok?)
    Varma hälsningar, Anna

  • Hej igen, det kan mycket väl vara näsduksträdplantor, men helt säker är svårt att vara förrän lite senare i utvecklingen. Ta vara på dem så länge.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent