Näsduksträd

Jag och min fru var ute och promenerade i Sthlm och gick förbi ett koloniområde. Vi kom in i samtal med damerna som håll på och pysslade där, och de hade ett kinesiskt näsduksträd som kom som planta från er på 70-talet. nu var det ett stort träd. Fick några frukter från trädet, som legat ett år ungefär. Vet ni hur man gör för att gro dessa? Tid på året e.t.c.

De sa att frökapslarna skulle ligga två år innan man försökte, men de sa samtidigt att de var väldigt okunninga.

De hade övertagit koloniträdgården och inte varit med från början.

Skulle vilja försöka att gro dessa frön och plantera i Bohuslän. Hur gör jag bäst?

Kommentarer

  • Hej!
    Skala av det gröna hårda skalet. Man kan antingen vänta tills det trillar av på egen hand eller skynda på processen genom röta = förvara dom i något fuktigt/geggigt substrat så det blir lättare att få bort skalet. Så frukten (som ser ut som persikokärna) på hösten ca 2 cm under jord i kruka. Låt frukten ligga i vatten ett dygn innan sådd. Såjord eller vanlig påsjord spelar ingen större roll. Förvara krukan ute eller i källare eller dylikt. Det kan komma upp flera fröplantor ur samma frukt, upp till 9 st men vanligtvis en eller två. Skola när de första karaktärsbladen växt ut. Spara såkrukan då de kan komma ytterligare en eller flera plantor året efter.
    Lycka till!
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare