Narcisskvalster på spindellilja

Hej! Jag har fått angrepp på mina 4 spindelliljor som jag inte visste vad det var, men såg till slut ett minimalt litet djur som rörde sig på ett blad. Vitt och mindre än 0,5 mm. Vi hade haft en amaryllis vid jul som inte gick upp i blom utan ”vek ner sig” och blev fläckig. Som jag förstod så kan det jag rådfrågade en blomsterhandel, de rådde mig att ”hugga av” alla blad och plantera om och hålla noggrann koll. Detta gjorde jag för 2 månader sedan och varje gång det dykt upp några bruna fläckar har jag tagit bortdet bladet och sprayat med såpvatten 2 ggr/vecka på lök och blad. En av lökarna ser riktigt fin ut nu, men igår upptäckte jag att det finns gott om små vita kvalster i jorden (vid den fina plantan ses ett fåtal), så jag undrar nu om jag ska ge upp kampen och kasta dem? Kan jag göra något mer?
Jag har en frisk spindellilja på ett annat våningsplan, så kanske bättre att vara rädd om den. Tacksam råd. Bifogar bilder före ”nedhuggning”, efter nedhuggning och på ohyran (ohyran två små vita kvalster på krukans kant) Mvh Clara

Kommentarer

  • Hej!
    Det är svårt att se ohyran på bilderna. Om du har försökt bekämpa i flera omgångar utan att bli av med problemen och även har friska växter på separat plats så är det en bra ide att slänga de angripna plantorna. Rengör krukor och fönsterbänk noga. Du kanske kan föröka din friska växt så du på sikt får fler igen.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare