Narcisser

I mitt bostadsområde hade vi förr smårabatter mitt i gräsmattorna med tex pingstliljor. Rabatterna är sedan många år igenväxta med gräs, på somrarna syns ingenting och på vårarna kom först någon enstaka blomma, sedan bara blad. MEN efter torråret 2018, alltså från år 2019 och framåt blommar det rikligt! Jag undrar så vad det kommer sig. Kan det vara så att döda rötter från gräs och annat blev ny näring till pingstliljorna och att de nu lever på den näringen och blommar några år?  Gräset "dog" ju på stora områden överallt.
Har du någon ide' eller hypotes?
Tacksam för svar
Bodil Ölmedal, Göteborg

Kommentarer

  • Hej Bodil, du är nog inne på rätt spår. Gräset konkurrerar med lökväxterna på flera sätt om både näring och vatten. Om det också är så att man klippte eller trimmade gräset så får man ju med lökväxternas blad som ska "ladda om" löken inför nästa år.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent