När blommar näsduksträdet?

Kommentarer

  • Det finns två näsduksträd i Botaniska. Ett står i Bambulunden men det är lite svårt att se eftersom det är högt. Det finns också ett i Japandalen som är lättare att beskåda. Träden blommar vanligtvis i slutet av maj men det beror så klart på temperaturen. Håll utkik på Botaniskas sida på Facebook och Instagram , där berättar vi när det är dags
  • Har näsduksträdet börjat blomma
  • Hej!
    Ja, nu blommar näsduksträden.

    Vänliga hälsningar
    Stina Weststrand
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej! Har näsduksträdet kommit igång i år och börjat blomma?

  • Hej,

    De spektakulära stödbladen är ännu inte vita, de är de som har gett trädet dess namn. Om den utlovade värmen kommer nu kan det gå fort, så kanske är det värt ett besök på söndag. Men det är inget löfte...
  • Hej.
    Vi har ett näsduksträd som är ca 16 år gammalt i vår trädgård på Frölundaborgs Allé, alltså precis nära era träd det har aldrig blommat. Nu till min fråga:
    Kommer det någonsin att blomma?
  • Hej Karin, ursäkta sent svar,
    Det är inte ovanligt att det tar upp emot 20-25 år från plantering innan ett näsduksträd börjar blomma. Står det på en bra växtplats och får bra med näring kan det gå snabbare.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Jag har planterat frukter från ett näsduksträd som växer vid Markus kapell, V Kyrkogården i Gbg. Två frukter i en liten kruka mars 2021. De har tagit sig och är nu ca 75 cm höga. Hur kan de växa vidare, i kalljord…… inomhus i kruka……..? Vill botaniska trädgården ha plantan?        Tacksam för svar.

  • Hej,
    Jag är ledsen att meddela att växten på bilden ser ut som en sälg. Det är absolut inte ett näsduksträd. Troligen har sälgfrön landat i såkrukan.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent