Namn på körsbärsträd?

Hej! Jag älskar blommande körsbärsträd och har sett speciellt en sort (eller två?) som står utanför bibliokteket där jag bor. Jag skulle gärna vilja odla den här sorten själv men trots mina flitiga efterforskningar lyckas jag inte hitta vilken sort det kan vara! Är det något som ni kanske kan hjälpa mig med?

Blommorna har fem blad och är ljust rosa med en mörk rosa "prick" i mitten. Det är just detta utseende på blommorna som jag fastnat för. För övrigt har det ena trädet en rundare form på kronbladen och det andra har mer avlånga kronblad så jag antar att det är två olika sorter. Det med rundare kronblad ser ut att vara ympat ovanpå stammen på något sätt, medan det med de avlånga kronbladen ser ut att vara samma träd hela vägen.

Många handelsträdgårdar säljer "japanskt körsbär" men det verkar rymmas oändligt antal sorter inom det namnet så om någon kan hjälpa mig med ett specifikt namn på sorten/sorterna med dessa vackra blommor skulle jag bli jätteglad. Jag bifogar foton (det övre visar blommorna med "avlånga" kronblad och det undre trädet med de "rundare" blommorna):

Kommentarer

  • Hej Sofia,

    Båda bilderna ser ut att visa bergkörsbär (Prunus sargentii), som är ett kraftigväxande träd som är vanligt planterat i stadsmiljö.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.