Namn på ett av era träd

Hej!Jag söker namnet, inklusive sortnamn om sådant finns, på det här trädet! Även sådd- eller planteringsår om någon vet.En av bilderna visar var i trädgården det står. Tacksam för svar!
/Nörd på jakt efter det perfekta trädet för just det där stället.

Kommentarer

  • Hej
    Det är en mispel (Mespilus germanica) som du hittat och är en intressant art som ger frukter man kan göra god marmelad av och ifall man har vägarna förbi södra Azerbajdzjan så finner man den efter vägarna i bergen där den påvisar en imponerande torktolerans. Eftersom jag är på semester skall jag försöka att återkomma när jag är tillbaka med mer bakgrundsinformation kring denna planta. Vi kommer dock att plantera ut ett nytt ex av mispel i örtagården som jag samlade in i Azerbajdzjan för snart tre år sedan

    /Henrik Sjöman
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent