Mystisk och envis bladsjukdom

Nu har jag tre år i rad haft problem med växter på mina stora terasser. Bladen blir missfärgade, ofta först gula/orange, men sedan (visserligen rätt vackert) mörkröda/lila. Till slut faller bladen av, men utan att bli bruna och torra. Detta har spridit sig, från physalis och cobaea scandens (hårdast angripna), till flox, gurkört, löjtnantshjärta och senast t o m till härdiga tåliga inhemska växter som smultron och bondsyren. En stor kruka med härdiga smultron kan i juli vara helt vinröd, som om det vore höst. Allt från t ex squashplantor till balsampoppelträd drabbas (medan vissa inte alls, t ex blågull, pilträd, och inga kryddörter). De nya bladen är alltid gröna och fina, och sedan drabbas även de. Är det svamp eller virus? När jag sökt på svamp verkar de flesta roster artspecifika, men här korsas artgränserna hejvilt. Har sprayat mycket med nyttosvampmedel (Trichoderma) utan resultat. Det finns inga "utbuktande" symptom, knottror etc - det är bara färgförändringar. Växterna odlas i väldigt stora krukor i både syd, öst, och västläge och jag använder bokashikompost och vattnar regelbundet etc. Har försökt avlägsna angripna blad (och kastat, ej komposterat), men det blir till slut omöjligt att hänga med. Ska jag ge upp och göra mig av med alla växterna?

Kommentarer

  • Hej!
    Vi rekommenderar att du kontaktar FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp med den här frågan.
    Deras rådgivning hittar du via denna länk: https://www.for.se/tradgardsradgivning/

    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent