Myror under plattor i växthus

Hej
Hur gör ni för att slippa svartmyror under plattor i växthus?

Vi planerar att bygga ett nytt växthus. Hela inre ytan är tänkt att vara på cementplattor på 5 cm singel , under det 25 cm väggrus (0-18).

Har ni erfarenhet av att använda markduk förhindrar förekomst av myror? Iså fall på vilken nivå under plattorna?

Tacksam för svar
Elisabeth

Kommentarer

  • Hej!
    Myror kommer uppifrån så markduk har ingen effekt mot myror utan används mer för att hålla isär olika material, t ex väggrus och singel. Man kan sätta plattorna i singel/flis eller direkt på duken om den är helt jämn. Vad som skall undvikas för att försöka slippa myrproblem är sand under plattor eller i fogar.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare