Mycket mystisk utväxt i min sommarbrunn

Hej
I fjol sommar drabbades jag av en mycket underlig - och vidrig - utväxt i min sommarbrunn i Dalarna. Poppade ut 20 - 30 cm under brunnsramen. Samma
storlek ungefär. Brun / smutsvit. Ingen regelbunden form. Såg ut som om fogskum
skulle ha pyst ut. Inget syntes i markytan. Locket sluter ganska tätt så att mycket lite
ljus kommer in - men ändå växte denna ut. Fyra bilder visar.
Tog en skyffel och försökte skopa upp den men stammen den hängde i var mycket
stark - c:a 20 - 30 mm i diam och innehöll liksom fiberknippen. Alltså skyffel under
och försökte kapa av den med en spade. Misslyckades förstås och hälften for ner
i brunnen. Mycket (!) otäck lukt. Resterna placerades bakom ett av förråden - och ruttnade snabbt med en lukt som inte kan beskrivas!
Brunnen byggdes av mina föräldrar under kriget (stugan 1:a delen 1938) och murades med naturhäll som fanns runt sjön. Cement gick inte att köpa - det var ransonering. Sedan 1950 när jag tog mina 1:a stapplande steg där har jag funnits på plats varje sommar men detta har aldrig hänt tidigare. Har knackat in stenskärvor i springorna för att försöka mota vidare utväxt.
Är MYCKET intresserad av vad detta var. Sprider den sporer? Hur hälsovådlig?
Stökade till tillvaron och fick hämta och bära vatten under sommaren. Ingen väg
fram till stugan. Nu har jag köpt en liten länspump för att tömma brunnen några gånger. Har frågat runt bland kunniga men ingen har kunnat komma med något svar. Hur man ska söka på nätet är inte lätt när man inte har något att gå på.
Gissa vad jag kommer att kolla det första jag gör!
MVH
gropin

Kommentarer

  • Det är inte, vilket jag trodde först, hussvamp, utan till synes ostronmussling,  ofta kallad ostronskivling, som fått fäste i din brunns träkonstruktion (lock mm?). Bilderna är inte inne på detaljerna som man behöver titta närmre på, men så vitt jag kan se är det en eller två "hattar", tunglika eller ostronlika (därav namnet) dvs fruktkroppar. När dessa ruttnar i ditt brunnsvatten blir det förstås otjänligt, annars ingen fara med någon giftverkan elller liknande. tvärtom är det en god matsvamp.
    Träklonstruktioner som ständigt utsätts för fukt, till exempel båtar drabbas ofta av denna nedbrytare. Den brukar bara angripa lövved, gissningsvis har träram, stöttor etc gjorts av ek eller annat röttåligt trä som kan hålla i många år innan de bryts ned. Töm brunnen, Byt ut allt åtkomligt trä, Tag en funderare om hur de skall skyddas i framtiden mot röta utan giftanvändning! Kanske skall brunnen ha en plåtram istället?
    Skicka gärna en ny bild där vi ser det jag tycker mig ana: Skivor på undersidan hatten! Eller har jag fel?
    Egentliga svampen, mycelet, kan, vilket du beskriver, bilda hårda eller rejält sega hopvävda massor,
    Pedagogen svarar