Mullbär

Hej!
Köpte ett litet mullbärsträd 'Göteborg' hos er för ca 10 år sedan. Det har växt upp till ett fint träd, ungefär 4 m högt. De sista åren har det varit helt översållat med blommor på våren. Dessa torkar dock bara bort och trillar av. Inga bär utvecklas. Så min fråga är, måste det finnas ett träd till för pollineringen eller kan ni komma på någon annan orsak till att det inte blir några bär?

Skaffa Outlook för Android

Kommentarer

  • Hej
    Mullbärsträd är självfertila och behöver ingen partner MEN det kan ta tid innan man får frukt på sitt mullbärsträd i Sverige. I mer sommarvarma regioner av världen producerar mullbär frukter tidigare än vad det gör i ett sommarsvalt Sverige. Trots att den blommar rikligt är det vanligt att det inte resulterar i frukt MEN det kommer den göra med tiden så det är bara att utrusta sig med ett bra tålamod och njuta av trädets skugga så länge

    /Henrik
    Botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Jag skulle vilja köpa ett mullbärsträd och ville se hur det ser ut i VERKLIGHETEN. Såg i "Garden Explorer" att det ska finnas ett träd i närheten av stolpboden. Det heter "Mulle". Tyvärr är många träd inte märkta (eller märkningarna försvunna eller svåra att hitta) så  jag hittar det inte. Kan det vara det jättestora trädet mellan "Stolpboden" och "Stallet." Jag skulle önska ett mindre träd så i så fall blir det inget. På en del platser på internet står det att trädet (busken) INTE blir stort och på andra att det kan bli väldigt stort så jag är förvirrad och därför ville jag se det i verkligheten. Jag köpte ett för längesedan som jag satte på landet. Det fick bär med en gång, väldigt goda, svarta men lite kladdiga. Tyvärr tog jag inte hand om det och det dog senare men nu vill jag försöka igen. Taksam för svar.
  • Hej Jane,
    Det finns flera kompakta mullbärssorter, t ex 'MOJO BERRY'. Sedan beror ju storleken också bland annat på hur trädet beskärs och var det står.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Tack för ditt svar. Ska kolla upp "Mollo Berry". Sorten "Mulle" verkar bli ett stort träd.  Det står i GARDEN EXPLORER att ni har ett Mullbärsträd i närheten av stolpboden och Stallet (efter flytt). Exakt vilket träd är det?  Hittar det inte.
  • Hej, vi har "Mulle" men det står lite illa till precis vid staketet nära skolträdgården som vi håller på att bygga om. Precis som du säger så kan "Mulle" bli rätt stort så det kanske inte är ett sådant du ska ha utifrån de behov du beskriver.

    Vänligen,
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent