Mulching

På er sida "Skötselråd för praktperenner" får vi bland annat tipset av Anna-Carin Ek:

"Mulchning innebär att påföra ett 10-cm tjockt lager med jordförbättring på våren minst vartannat år. Exempel på jordrecept för mulchning av praktperenner: 1/3 kompost (alternativt grov torv), 1/3 grov sand, 1/3 välbrunnen stallgödsel samt blodmjöl, som strös ut först och strax därefter täcks med mulchblandningen. Att snabbt täcka över eller mylla ner blodmjölet ger positiva effekter på jordstrukturen. Det år man inte mulchar används hönsgödsel som myllas ner eller strös ut vid regn."

Eftersom den grova sanden inte bryts ner, och mulchingen ska läggas på i ett 10 cm tjockt lager, så kommer det ju innebära att planteringen höjs med ca 3 cm minst vartannat år. Det innebär ju också att allt eftersom åren går så kommer andelen sand i bädden bara öka. Kan det här verkligen vara ett bra tips?

Vänliga hälsningar

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har använt detta recept med grus/sand-inblandning framgångsrikt under 25-30 år från att anläggningen omdanades 1989, detta då det finns mycket lerjord i Göteborg. De senaste ca 5-10 åren har vi ändrat till 2/3 kompost och 1/3 stallgödsel, och har tagit bort inblandningen av sand/grus, då det som du säjer inte försvinner lika snabbt som organiskt material. Vi utvärderar alltid jordblandningar så det kan komma att ändras tillbaka igen. Då mycket växtmaterial förs bort i samband med vårstädning, begränsningar, omgrävningar mm har det aldrig varit ett problem att planteringen blir högre, utan snarare sjunker ihop. Förr i tiden användes oftare torv och då var jorddjupets minskade ett större problem.

    Vänliga hälsningar
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare