Mitt Victoria-plommonträd har fått hagelskottssjuka och silverglans.

Vad är lämpligast att göra? Såga ner trädet? Elda upp det, eller är det möjligt att använda virket till slöjdarbete utan att sprida silverglansen?
Kan jag plantera ett nytt plommonträd nära platsen utan risk att detta drabbas av samma sak?

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga! Vi rekommenderar att du kontaktar FOR (Fritidsodlingens riksorganisation) för bästa hjälp. De har mycket god kunskap om sjukdomar och skadeangrepp.
    Deras rådgivning hittar du via denna länk: https://www.for.se/tradgardsradgivning/
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent