Minskande bestånd av kattfot på Ljungheden

En Botanikfråga:

Hej! Jag går ofta i Ängårdsbergen och botaniserar. Har märkt att kattfoten, som "alltid" funnits på Ljungheden i fårhägnet har minskat rejält. I år hittade jag bara fyra blommor. Kollade i Artportalen och såg att det finns flera rapporter "minskande". Tror inte att fåren mumsar i sig kattfoten. Både får och kattfot finns även på Galterö och där minskar inte beståndet. Kan det vara ljungen, som tar över växtplatsen? Vet ju att ni på Botaniska månar om växterna på Ljungheden! Både ljungbränning och fårbete gynnar växtligheten! Är det möjligt att kattfötterna behöver speciellt "miljöstöd?

Bästa hälsningar!
//kerstin
PS Om du undrar över något, får du gärna kontakta mig! Jag bor nästan granne med Botaniska!

Kommentarer

  • Hej,
    Vi ska förstås titta mer noggrant på detta, men troligen är det konkurrens från gräs som gör att den minskar. Kattfot behöver öppen, väldränerad mineraljord, för att trivas. Bete gör att gräsen gynnas, och fårbete skapar inte den störning som nog krävs för att skapa de sandblottor som gynnar kattfot. Länsstyrelsen förordar fårbete, så vi får kanske jobba med mänsklig störning, ska diskutera saken med dem.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent