Mineraler i jord

Hej! Jag utför ett gymnasiearbete där jag bevattnar växter med vatten som har olika pH värden för att se vad för effekt det har på växtligheten. Kommer bevattningen påverka pH:t i jorden? Och om det gör detta, kommer det finnas olika mineraler i jorden beroende på pH:t? Detta är en stor del av gymnasiearbete men jag vet inte om det funkar som jag tror.

Kommentarer

  • Hej Erik!
    Vad kul att du vill lära dig mer om odling och mer specifikt kring bevattningsvatten och dess pH.
    Bevattningsvattnets pH har en påverkan på det substrat som du odlar i. Men denna påverkan beror inte bara på vilket pH vattnet har, utan den styrs till stor del av dess så kallade alkalinitet.
    Även hur god buffertförmåga ett substrat har påverkar utfallet. Vattnets pH påverkar hur lätt olika näringsämnen kan tas upp av växtens rötter och styr därmed vilka näringsämnen som tas upp i mindre eller högre grad. När växter tar upp näringsämnen avger de även andra ämnen, vilka blir kvar i substratet och påverkar dess pH.
    Så det är en del utöver bevattningsvattnets pH som styr vilken påverkan det har på substratet och sedermera det du odlar. Om detta kan du läsa mer om genom bl.a. dessa länkar:
    https://njaes.rutgers.edu/fs893/
    https://www.uaex.edu/publications/pdf/FSA-6061.pdf
    För att kunna söka vidare inom detta område kan jag rekommendera dig att söka på cultivation, growing medium och irrigation water kombinerat med något/några av följande ord:
    • alkalinity
    • buffer capacity
    • pH
    • nutrient uptake
    Hoppas att detta kan vara till hjälp och att ditt arbete går bra. Lycka till!
    Hälsningar
    Oscar Björn
    Trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent