MIna gammaldags buskrosor.

Har många buskrosor vid väggen utanför min ateljé på Konstepidemin, 150 cm höga Rose de Recht, Minette, Rosa Mundi, Alchymist, Sissinghurst Castle, Nuits de Young m.fl. Nu skall de bygga ställningar för att skrapa och måla vägg och fönster och jag undrar vad jag skall göra för att skydda dom bäst nu när dom blommar som mest? De har redan börjat bygga ställningar, men inte kommit till min del förrän senare idag kanske. Jag är verkligen bekymrad då de är mig så kära.
Tyvärr fick vi inte reda på när de skulle starta, utan blev helt tagna på sängen igår när de startade.
Lena Rydén

Kommentarer

  • Hej!
    Svaret kommer kanske försent. Vi har ibland varit med om liknande dvs att växter snabbt behöver tas ner från fasader. Om det är möjligt vik ner växterna under byggnadsarbetet, klipp bort det skadade och fäst upp igen när byggställningarna försvinner. Oftast dör de inte även om de blir fulare under en tid.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Ja, tyvärr mycket försent.
    Efter att ha talat med en trädgårdsmästare på Mölnlycke Garden center, som rådde mig att klippa ner rosorna till 50 cm ovan mark. De flesta var ju 170-200 cm höga och 9 år gamla och stod tätt.
    Alla stod ju i full blom, men några var bara 60 cm höga, Rosa Mundi, Jenny Duval och Hippolyte.
    Minette, Nuits de Young, Rose de Recht, Stanvell Perpetual, Sissinghurst Castle flyttade jag dit ifrån mitt land utanför Borås 2014. Minette hade rötter tjocka som min överarm när den flyttades.
    Band röda band runt varje ros och ett tygstycke.
    Detta var några av mina rosor som jag klippte ned, fast det var flera och en fyra meter hög Clematis. Men den har jag klippt ner förut och den kom tillbaka så fint, så den tror jag klarar det även nu.
    Efter att arbetet med husen är klart får ju mina rosor börja om ifrån början och jag har ingen aning om hur det går. Skall försöka flytta ut dom fyrtio cm ifrån väggen så jag kan komma runt dom.
    Tack för svar Anna-Carin för att du svarade även om jag behövde göra något åt det redan vecka 24, då det var över 40 grader varmt på vår gård mellan husen. Höll på i fyra dagar, klippte ner rosorna och flyttade Blåregnet, Rosenvial och några Julrosor. Var nödvändigt!
    Nu håller jag tummarna att de alla överlever detta våld ......
    Vänlig hälsning
    Lena Rydén
  • Hej!
    Ja verkligen lycka till efter detta stora arbete - merparten kan säkert komma igen om de får bra med vatten hela sommaren och även näring. Viktigt att inte ge vedartade växter gödsel för sent på säsongen - ge en gödselgiva nu och därefter till våren. Det kanske inte hade varit möjligt för målarna att jobba utan nedklippning av skymmande växter, vi har tvingats göra samma sak ibland med brutal nedklippning fel tid på året men det funkar ofta.

    Hälsningar Anna-Carin Ek
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Två år sen,rosrabatt till höger. Här nedklippta utan byggställningarna.
  • Hej!
    Inte så kul men det finns hopp om att de tar sig igen.
    /Anna-Carin Ek
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare