Min vackra Tibast vissnar

Min Tibast-buske som är ca 15-20 år gammal har alltid varit otroligt fin både med vårvinterblommor och sitt täta vackra bladverk på sommaren. Kanske har den inte varit helt i topp denna säsong (färre blommor, glesare bladverk) men har inte verkat sjuk utan jag har bara tänkt på det som årsvariation pga väder mm.
För ett par veckor sedan såg jag att bladen på en del av busken slokade på ett konstigt sätt och vattnade den rejält. Men det blev ingen reaktion på bevattningen. Nu ser hela busken helt eländig och döende ut. Har försökt leta fakta om Tibast på nätet men har inte hittat någon bra info om busken, skötsel, angrepp och sjukdomar etc.
Det är ursprungligen en vildväxande planta som jag fick en gång. Hos mig har den alltid stått på samma ställe sedan dess.

Skulle vara mycket tacksam för någon möjlig förklaring och ev möjlig åtgärd för att få den att överleva.

Kommentarer

  • Hej Majvi,

    Ursäkta sent svar och hoppas din tibast överlevt. Det är svårt att räkna ut vad som är problemet, men jag gissar att den var medtagen efter förra årets torka, och möjligen kan det vara ett problem att ge den alltför mycket vatten på en gång.

    Det man kan säga generellt om tibast är att den håller sig frisk bara den får rätt klimat och markförhållanden. Den vill ha en mullrik, fukthållande men väldränerad och jord. Tål kalk bra, men inte för mycket kväve. Gillar inte att man flyttar den (bra att du inte gjort det) eller lägger på jord. Om man vill ge näring så kan t ex en låg dos av benmjöl passa.

    Vänliga hälsningar

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej! Jag har samma problem här med min kära tibast. Jag fick den 2016 av gamla bröder på ett fd trädgårdsmästeri. Jag satte den i en stor kruka och den har alltid blommat så bra. Nu har den bara några ynkliga rosa blommor längst ut på grenarna, dock inte alla längre. Då jag vill få den att trivas, vill jag ställa samma fråga till dig igen...Hur ska jag få igång den bättre till dess forna glans? Vad jag förstår på dig, så ska jag inte gräva upp den eller hälla på ny jord, för då stör jag den. Är det bara benmjöl som hjälper..inte malda äggskal? Utblandad urin?
    Enormt tacksam för svar!!!
  • Hej Eva,

    Ge inte urin, det är för mycket kväve. Om du vill behålla den i kruka så är det nog bara att ge den tid att återhämta sig efter en lite tuff vinter. Annars kan du ta ur den försiktigt ur krukan och plantera den på en bra plats i trädgården höst. Då har den bättre förutsättningar på sikt.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent
  • Hej!
    Jag har också problem med vissen tibast. Den är  troligen är väldigt gammal. Den har de två somrar vi bott här (Göteborg) blommat vackert utan att vi gjort något. Detta året kom den aldrig i blom. Jag ser lite antydan på att den försökt. Ska jag vattna, lägga på jord? Den står i skuggläge men jorden är typ stenröse med 50-tals fylle dvs inte alls såsom jag läst att den ska stå. Jag vågar dock inte flytta på den för det har jag läst ska vara riktigt dåligt. Kan jag föröka den? Eller hur ska jag hjälpa den?
    Maria
  • Ledsen för väldigt sent svar. Hoppas den fortfarande lever.

    Man kan föröka tibast med sticklingar, helst tas dessa tidig höst, och då helst på morgonen när de är fulla av sav.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent