Min kaffeplanta har torkat i sommar Hur kan jag rädda den?

MIn kaffeplanta har kvar bladen,gröna,torra och skrövliga.
Har vattnat försiktigt.
Ska jag plocka bort bladen, eller låta de ramla av?
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar
Ruth Andersson

Kommentarer

  • Hej! Om bladen lossnar lätt kan de plockas bort. Du gör rätt som vattnar försiktigt. Duscha gärna plantan. Om plantan inte torkat för mycket bryter den på nytt, får nya blad och blir fin igen. Annars får man börja om med ny planta eller så frön.
    Anna-Carin Ek/ Trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för svaret!
    Har nu känt på bladen, de verkar sitta fast ordentligt.
    Duschade den och det var inte många som lossnade,
    men de verkar genomtorra.
    Spännande och se vad som händer, nu när jag duschat den.
    Vänligen
    Ruth Andersson
  • Hej igen! Om bladen är helt torra och vissna och plantan ser väldigt tråkig ut kan du klippa bort bladen försiktigt. Kaffeplantor trivs med hög luftfuktighet och mår bra av att duschas då och då.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack, har plockat de blad, som lossnade, ska ta till saxen nu.
    Tack än en gång
    Ruth Andersson

  • Hallå igen!
    Nu har jag klippt bort bladen, och upptäckte att grenarna högst upp är gröna.
    Finns det hopp?
    plockade bort de som var genomtorra grenarna = gick av när jag böjde på de.
    Vänliga hälsningar
    Ruth Andersson
  • Hej!
    Om grenarna är gröna kan det absolut komma nya blad. Fortsätt med försiktig vattning. Hoppas att plantan får tillbaka en fin form även om några grenar har dött.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare