Min fråga är; gör vårmusseronens mycel att gröna växter kan ta upp mer kväve ur jorden?

Förra våren så kom som vanligt vårmusseronen med sina snirkliga mönster under syrenhäcken. Den tog sig också in i trädgårdslandet, bara en dryg meter från syrenhäcken, där jag odlar mandelpotaitis. Så småningom såg jag att de potatisplantor som växte i samspel med musseronen blev mörkt gröna. Övriga potatisplantor hade ljusare grön färg.

Bästa hälsningar

Hans

Askim, Göteborg

Medlem i Botaniskas vänförening

Kommentarer

  • Oj, jättespännande observation och fråga, Hans, och gratulerar till din "odling" av vårmusseron, en av mina personliga favoritmatsvampar! Jag kan tyvärr inte säga  något specifikt om just vårmusseron och potatis, men det är ju en klassisk situation att svampmycel underlättar näringsupptag för växter. Detta sker ofta genom sk mycorhiza, dvs en sammanväxning svamp+rot, ett aktivt samarbete mellan svamp och växt, men också genom att att svampens nedbrytningsrester av organiskt material kan nyttiggöras av växtrötter i den fria jorden. Vilket som är fallet i det du observerat vet jag inte, men jämför de arter som bildar typiska sk häxringar i gräsmark, till exempel nejlikbroskskivling, vissa champinjoner och vaxskivlingar mm! Där ser man nästan alltid en utpräglat mörkare ring med kraftigare grästillväxt alldeles intill ringen av svampar - här har svampen gynnat växtens näringstillgång. Troligen har du observerat det samma hos dina mandelpotatis. Lycka till med vårens svampskörd, och sommarens potatis!   .
    Pedagogen svarar