Maskrosplantans ersättning av avplockade blommor.

Undrar om någon kunnig hos er kan svara på mina funderingar kring maskrosen.
Vi har hur mycket som helst i vår gräsmatta. Har inte gjort jobbet som borde gjorts under flera år för att förhindra spridning.
Men nu är det hög tid!
Jag roar mig med att plocka bort varenda gul blomma och varenda knopp jag ser, varje dag. Att det kommer nya blommor på var rot trots att jag plockar, ja, det förstår jag. Jag förstår också att plantan inte dör bara för att jag plockar bort samtliga gula blommor och knoppar. Plantan/roten får jag ta hand om i senare skede.
Men nu till frågan:
Hur många blommor kan en rot/ planta ge egentligen? Vet någon det? Har plantan ett visst antal blommor som skall upp under säsongen och sen är tar de slut?
Kanske förvärrar jag bara problemet genom att plocka av alla och triggar i stället plantan att producera ännu fler blommor än som varit fallet om jag inte plockat?

Det vore en ynnest att få denna fråga belyst.
Stort tack

Hälsningar

Per

Kommentarer

  • Hej Per,
    Inte för att jag (troligen ingen annan heller) har ett exakt svar, men att ta bort blommor från en växt är ett klassiskt sätt (kallas deadheading) att trigga den att producera nya blommor, eftersom den då upplever att den annars inte kan föröka sig. Så min starka rekommendation är att ta bort hela plantan med ett maskrosjärn i stället för att plocka blommor, om syftet är att minska mängden maskrosor.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent