maskrosor som försvunnit

Från att ha haft gräsmattor som lyst gula av maskrosor tidigare år, har vi fått uppleva att traktens alla maskrosor helt försvunnit sommaren 2020. Vad beror detta på och är det något som fler än vi i Skåne-Tranås har fåttuppleva?
Mvh
Kerstin Ericsson i Skåne-Tranås

Kommentarer

  • Hej Kerstin,

    Vi har inte märkt detta här hos oss, eller fått liknande rapporter från andra personer. Men det var ju en väldigt torr inledning och avslutning på sommaren, så min gissning är att maskrosorna haft det tufft i områden med väldränerade jordar.

    Mats Havström

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent