Maskätna Aroma äpplen som ruttnar, vad göra till nästa år

Vad skall jag göra med mina Aroma äppleträd där alla äpplen blir maskätna och ruttnar några löv krullar sig

Kommentarer

  • Hej Kjell,

    Äppelträd angrips av en mängd olika skadeinsekter och även svampsjukdomar.
    De krullade bladen kan t ex bero på angrepp av äppelknoppvecklare som kan bekämpas med feromonfällor.
    När det gäller de maskätna äpplena rör det sig troligen om rönnbärsmal eller äpplevecklare. Den senare kan bekämpas biologiskt med feromoner och virus medan det saknas effektiva biologiska metoder mot rönnbärsmal. Ett sätt att minska angrepp av rönnbärsmal är att plantera rönnar i närheten, då rönnbärsmalen föredrar rönnbären framför äpplena.

    Hälsningar

    Mats Havström
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent