Markväxande svamp undet rhododendron

Jag undrar hur jag ska hantera denna märkliga svamp som växer intill och under en rhododendron-buske?
Är den en konkurrent om näringen i jorden?

Kommentarer

  • Svampar är mycket sällan konkurrenter med växter om näringen i jorden utan underlättar tvärtom växternas upptagning av denna näring. Tickor, som den på bilden är vednedbrytande svampar som lever av döda träd och buskar, eller stundom som parasiter. Jag kan inte avgöra vilken art du har på bilden, (möjligen platticka),men  ser att du har en skadad trästam till vänster i bilden, Är den möjligen fejad av rådjur? sådant kan bli grogrund för tickor. Den stora svampkroppen är ju bara en fruktkropp men jag misstänker att där är en stor rot eller stubbe under som mycelet lever i.
    Rhododendronbusken ser ju välmående och tar förhoppningsvis ingen skada, den kan tvärtom möjligen dra nytta av näring från den multnande veden..
    Pedagogen svarar