Marktäckning och näring

Hej,
Kan näringen urlakas eller jordstrukturen påverka av att täcka jord för länge? Hur länge kan man hålla den täckt? vi ska täcka den (ytan) i väntan på 1. att ogräs förmultnar och 2. vi har tid att plantera buskar på den. Ytan är en upphöjd "jordvall", ca 1,5 meter hög som fungerar som ett insyns- och bullerskydd. Täckmaterialet är en svart plastväv "mypecks". Det översta jordlagret kommer från ett dike. Har ni något tips för denna typ av marktäckning? Bifogar en bild på en liknande yta som vi precis har planterat - som vi inte behövde täcka utan sådde med gröngödslingsväxter i väntan på plantering.
Mvh,
Matilda

Kommentarer

  • Hej!
    Näring urlakas om ytan inte än täckt, om man inte har så mycket växter så att de tar upp all befintlig näring i jorden. Två säsongen kan ytan vara täckt och det är också vad som krävs för att komma tillrätta med rotogräs. Det finns olika typer av markduk och svart plast, som är lämpliga för ändamålet. Om duken/plasten skall kväva ogräs är det viktigt att den är tillräckligt tjock och tät så att inte ljus kommer in, och att det inte finns skarvar där ogräset kan titta fram.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare