Märklig utväxt på en ek

Hej! Vid vandring för några veckor sedan i Göteborgstrakten såg vi denna märkliga utväxt (svamp?) på en ek.Den kändes som gele (typ gello) och var fuktig. De satt fast på grenen.
Vad är detta??? Vi har sökt i litteratur men inte hittat ngt liknande.
mvh/Kenneth

Kommentarer

  • Hej
    Det är gelésvamp vars svampkropp verkligen lyser upp under den gråa årstiden. Det är en nedbrytningsvamp som huvudsakligen återfinns på torra och döda grena.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent