Märklig svamp på akterspegeln

Hej!
Jag hittade det här svampen på akterspegeln på min båt som legat uppe i tre veckor. Det märkliga är att den sitter på en rostfri plåt där motorn normalt sitter. Det kan finnas ett borrhål rakt bakom svampen. Är det därifrån den tar näring eller hur funkar det? Vad är det för en svamp?
Ni ser att jag är frågvis. Det vore kul med ett svar. Jag tycker att det ser märkligt ut i varje fall.
Jag lyckades vända bilden fel, men det ser ni nog.
Lennart Claesson
Kullaviks Konvaljväg 6
429 33 KULLAVIK

Kommentarer

  • Ett par vackra exemplar av ostronskivling, en alldeles utmärkt matsvamp. DOCK skulle jag inte rekomendera att man äter just dessa, med tanke på båtfärg, tung-metaller etc.
    inte alldeles ovanligt att inplastade träbåtar (,jag förmodar ek?) får angrepp av ostronskivling på detta vis. svampen är ju bara en fruktkropp, säkerligen är träet i hela akterspegeln genomvävt av mycel, kommer att luckras upp, så båten har väl redan sett sina bästa dagar. Är den väl plastad så ger väl plasten en viss stadga, så du kan pröva att öppna upp på några ställen om du vill försöka rädda den med något lämpligt svampskyddsmedel. Kolla med båtbranchen. Glöm inte att låta torka in i träet och förslut sedan väl med ny plast så det inte läcker ut i vattendragen.
    Pedagogen svarar
  • Stort tack för ditt svar. I det här fallet så är båten från 60-talet, MEN akterspegeln är inte mer än fyra-fem år eftersom min kamrat gjord en ny. Jag tyckte att svampen och dess placering såg märkligt ut. Hur får den näring? Det finns inget hål i plåten bakom svampen?
    Hur som helst. Tack för att du tog dig tid.
    Lennart i Kullavik
  • Det måste rimligen vara ett pyttelitet hål bakom fruktkropparna, OM inte de svamphyfer som syns som verka synas som vita streck på bilden är så starka att de kan leda näringen och ge stadga, vilket inte känns troligt. Ostronskivling växer på de flesta svenska lövträd, på ek dock väldigt långsamt vilket kan stämma med fem år. Virket har varit för dåligt torkat, och jag misstänker att du har missat att ge den ett säkert tätskikt och att du har båten i sötvatten. Öppna upp ordentligt, låt torka länge, riktigt väl och behandla snarast med svampmedel så kanske den klarar sig utan att behöva byta den igen. DOCK: när en vedsvamp ger fruktkroppar har den som regel redan hunnit bryta ned så mycket av veden att träet försvagats väsentligt.
    Pedagogen svarar