Manchurisk valnöt

Hej!
Skriver till er eftersom andra svarstider hänvisar till er för kunskap om manchurisk valnötsträd. Vi har ett träd i en trädgård vi köpt som vi tror är ett manchuriskt valnötsträd. Kan vara någon annan form av asiatiskt, har i alla fall svarta valnötter som är extremt svåra att knäcka. De vi köpte huset av hade inget intresse av trädgården och trädet har stått lite intryckt och kväst med ena sidan mot två hasslar så det är mycket färre grenar där. Dessutom föll en stor gren från en gammal oxel ner och skadade ytterligare grenar på den klena sidan. Vi har sågat ner hasslarna. Trädet försöker nu kompensera detta genom att skicka sneda grenar förbi stammen åt det hållet och slår också nya skott där. Men det är ett helt oklippt och ganska skevt träd. Jag hittar ingen information på nätet om hur man ska beskära det. Ska man tänka som med vanlig valnöt? Går det att hålla det till en rimlig storlek eller måste det växa sig jättestort för att må bra? Eftersom det skickar ut sitt rotgift, hur stort avstånd behöver det vara från stammen till exempelvis perwnnrabatter eller andra odlingar? Hasslarna har ju uppenbart mått utmärkt och även två rhododendron finns ett par meter bort. Hoppas ni kan hjälpa mig med svar eller hänvisa mitt till någon som kan. Jag kan skicka bilder om det hjälper er.

Mvh Johanna Björkman

Kommentarer

  • hej Johanna,
    Manchurisk valnöt mår bäst om det får växa fritt oavsett om det har gott om plats eller ej. Formen anpassar sig till det utrymme trädet får. Du kan eventuellt ta bort grenar som går på tvärs i kronan.
    Det bör inte vara några problem att ha andra växter under trädet, det är endast svart valnöt som uppvisar allelopati i någon större omfattning.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent