Manchurisk valnöt - beskära?

Jag har en manchurisk valnöt köpt på Botan för 15-20 år sen. Det står fritt och har vuxit fint. Men de senaste fem åren har trädet det ledset ut. Några grenar har dött, många gula blad och inte den frodiga grönska som trädet hade tidigare. Trädet finns i Torslanda och står i mycket lerig jord, det blir blött och kallt på vintern och torr hård jord på sommaren.

En skada från när trädet var litet för att det grenar sig långt ner och att det samlas fukt i klykan.

Min fråga är om jag borde beskära trädet rejält för att ge nya grenar en chans eller om jag bara ska ta bort det som är dött. När trädet var ungt beskär jag det varje år för att inte släppa upp för många grenar.

Får det att rädda trädet?

Kommentarer

  • Hej Karin,

    Ett valnötsträd behöver bra jord för att trivas. Tung lerjord med dålig dränering är direkt olämplig. Så för att det ska vara värt att rädda trädet måste marken dräneras och tillföras mullämnen, t ex förmultnad kompost eller brunnen stallgödsel. En rundel på några kvadratmeter kring stammen bör hållas fri från gräs och mossa, gärna täckas med sand eller barkmull. Ta bort döda grenar under sommaren eller hösten, på våren blöder trädet lätt.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent