Måbärshäck

Ska man klippa första året dom blir satta. Hur mycket ska dom klippas ner om dom ska?
I framtiden, ska busken klippas varje år?
Busken är nu ca 70-80cm
Josefin Hellenberg

Kommentarer

  • Om plantering görs på våren kan man klippa ner till ca 20 cm först påföljande vår, vid höstplantering väntar man ytterligare en vår med nedklippning.

    När det gäller den därpå följande uppbyggnadsbeskärningen säger en bild mer än tusen ord; denna är ur Vollbrecht m fl: Nya beskärningsboken, som rekommenderas. Efter uppbyggnad beskär man en eller flera gånger per år, lite beroende på häckens växtkraft.

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent