Måbärshäck

hej! jag undrar om ni kanske kan ge mig lite råd... vi köpte i våras ett 100-pack med barrotad måbärshäck. Dessa satt först ett dygn i vatten sedan sattes de tillfälligt ner i en grop på baksidan av vårat hus, i skuggläge. tanken var att de vara skulle sitta där ett par dagar men det har istället blivit flera månader då det krånglat med tomtarbetet vi lejt bort. nu skulle vi kunna plantera ner de men vissa har inga blad längre, är de döda då? kan vi prova ändå? de har skjutit och växt, många är har blad, ska vi klippa ner? hur långt isåna fall? rädd att de är utom räddning 😬

Kommentarer

  • Hej
    Börja med att försiktigt skrapa med nageln på barken av skotten och se ifall de är gröna under den tunna barken eller ej. Är de gröna finns det hopp, annars är de förlorade då konkurrensen i bunten blivit för påträngande under säsongen då andra i bunten varit mer framgångsrika.

    De som är gröna kan du plantera och efter plantering klippa ner till ca 7 cm ovanför marken så att de får en låg förgrening vilket kommer ge förutsättningar för en tät häck
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Hej!
    Nu är det jag igen! 😀
    De flesta plantorna var faktiskt gröna och planterades och klipptes sedan ner. Nu har jag lite följdfrågor inför att våren kommer. ska vi göra något med häcken då? (vi bor i norrland, Örnsköldsvik zon 5, så det dröjer ett tag till innan snön smält och kälen släppt. )

  • Hej Frida,

    Vi ber om ursäkt för att din fråga inte fått svar ännu. Vi hoppas att du fått svar på din fråga på annat håll. Om inte så kan vi rekommendera FORs (Fritidsodlingens Riksorganisation) rådgivning, se www.for.se/tradgardsradgivning/
    eftersom vi har svårt att svara på din fråga just nu.

    Hoppas att du får fin odlingssäsong!

    Botaniska

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent