Lövens olika former

Hej!
Jag funderar mycket på varför lövträdens löv har så olika former. Ek, ask, rönn, björk, asp, alm och lönn och så vidare har ju så avvikande bladformer allihop. Men de lever tillsammans tex i samma skog eller park. Jag tänker så här: vilka specifika yttre betingelser har genom evolution tvingat fram de olika formerna? Varför lönnens stora vassa flikar bredvid aspens runda form? Måste de inte ha utvecklats isolerade från varandra annars skulle de ju ha samma bladform eftersom evolutionen arbetar så. Varför finns de olika träden blandade huller om buller idag i samma biotopiska omgivning?

Jag kan inte få ihop det utifrån det vi lär om evolutionens arbetssätt.

//////// Med vänlig hälsning, Pelle Wågenberg, Tranås.

Kommentarer

  • Hej
    Detta är en rätt omfattande fråga som är svår att kortfattat beskriva. Olika arter har utvecklats framgångsrikt genom evolutionen där de har genom naturens tuffa förhållanden kring en ständig konkurrens om resurser och utrymme skapat olika framgångsrika strategier där olika bladformer har för dem utvecklats för att vara framgångsrika. Att ha en djup flikning eller ha en genomsläpplig grönska gör att ljus kan komma igenom kronan och belysa blad längre in i trädkronan medan arter med stora skuggivande blad effektivt begränsar ljuset neråt vilket försvårar för andra arter att utvecklas framgångsrikt under dessa mörka kronor. Att just formen på bladen av arter som står i samma klimat och på samma växtplatser skiljer sig åt behöver inte vara en alltför stor skillnad då de var för sig är framgångsrika att ansamla resurser från solen och därför fortsätter att ha dessa former som nedärvs till nästa generation. Det som dock skiljer sig behöver inte vara formen utan strukturen av bladen samt cellerna i bladen som kan ge olika arter försprång i exempelvis varmare och torrare klimat - saker som är svåra att betrakta men som har större betydelse än dess form

    Hoppas detta gav någon typ av svar
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent