Löv från höga träd i skogen

Under mina promenader i området Svarte mosse i Biskopsgården ser jag varje höst längs en viss stig stora löv som jag inte känner igen.De är många och stora och avviker starkt från övriga träd i denna blandskog. Har själv aldrig sett liknande tidigare. Dumt nog tittar jag inte på träden under vår eller sommar utan först då höstlöven ligger på marken.  Det är ett område med bergsknallar, små tjärnar och ofta vatten stående i terrängen. Löven är ljust gula innan de övergår i brunt. De är påfallande stora, 10 - 15 cm skaftet borträknat. I förstone ser de ut som mycket stora eklöv, men jag hittar inga ekar i området. De liknar också lönnlöv, men inte exakt. Obs inte röd höstfärg.

Jag tog med ett blad idag och det har nu torkat snabbt. Bifogar en bild. Vad kan det vara för träd.

Kommentarer

  • Hej Lise,

    Din gissning att det är en ek är korrekt. Det är med stor sannolikhet en rödek (Quercus rubra) som är vanligt planterad och ibland också förvildad i Sverige. Det är en art som kommer från Nordamerika där det även finns flera snarlika arter som Quercus shumardii och Q. velutina. Det kan vara svåra att skilja dessa arter åt om man bara har ett blad, men till skillnad från rödeken så är de övriga väldigt ovanliga i odling i Sverige.
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent