Lönn

Hej!

Jag har ett par stora lönnar utanför mitt hus. På våren utvecklas deras blad i olika takt, trots att de står bredvid varandra. En lönn kan ha fått fullt med blad medan den ena inte har hunnit utveckla ett enda och vaknar mycket senare. Vad beror det på?

Mvh
Maria

Kommentarer

  • Hej
    Detta är ett bra exempel på den genetiska variationen som finns inom en och samma art - nämligen att de varierar lite beroende på när de startar på våren samt avslutar till hösten. För arten är denna variation viktig då den mest framgångsrika av träden får sprida sina gener vidare vilket gör att de ärver egenskaperna från moderträdet. Att vara sen i bladutspring är i sydvästra Sverige till en fördel då trädet inte riskerar att drabbas alltför omfattande av sena vårfroster.
    Botanisten svarar Vetenskaplig intendent
  • Tack för svar, det var intressant! Trodde att de som vaknade sent kanske inte mådde bra.

    Vänliga Hälsningar
    Maria