Lökfluga

vet du när lökflugan flyger (alltså när man kan vara trygg och ta bort fiberduken från löken?
hälsningar inger j

Kommentarer

  • Hej!
    I södra Sverige hinner lökflugan med två generationer så fiberduken behövs i princip hela odlingstiden. Plantlök, som planteras ut när den är 7-8 cm hög och har hunnit längre i utvecklingen angrips mindre än sättlök och frösådd lök. Det är viktigt med växtföljd - odla inte lök på samma plats två i rad. Ta bort alla lökrester från landet vid skörd. Håll ogräsfritt omkring lökarna och undvik mekaniska skador.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Anna-Carin Ek Trädgårdsmästare - hortikultur