Lökar

Hej, har precis köpt en massa lökar av er och står här o vet inte vad jag ska göra ?
Kan man lägga dom i jord direkt eller ska jag förvara dom till ? och sen sätta dom? Ska jag då klippa bort den döda blomman?
Ursäkta min okunskap ? och mycket tacksam för hjälp ?
Vänlig hälsning

Kommentarer

  • Hej!
    Du kan plantera ner direkt i jorden eller låta vissna på torr och varm plats och plantera senare - senast i höst. Det viktiga är att blasten får vissna ner helt och inte klipps bort medan den är grön, då försvagas löken. Angående att klippa bort vissna blomman - ibland säjs det att lökens kraft går åt till frösättning om den sitter kvar. Min erfarenhet säjer dock att det brukar gå bra att ha blomman kvar på våra upptagna lökar som säljs i butiken.
    Lycka till! /Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare