Ljusslina i träd

Jag bor i en bostadsrättsförening som satte upp ljusslingor i flera träd inför julen 2020. Mysigt tycket jag. Men nu har man bestämt att de ska lysa året runt på natten. Är det verkligen bra för träden?

Kommentarer

  • Hej Tomas,
    det är ingen direkt fara för träden (det beror så klart hur slingorna satts fast i träden) att det är en ljusslinga året om. Däremot har en ljusslinga en negativ effekt för insekter och andra djur, det brukar pratas om ljusföroreningar. Det kanske går att sätta en timer så att slingan inte behöver lysa hela natten? Här går det att läsa mer om ljusföroreningar:
    https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/miljoanalys/ljusfororeningar/
    det finns mycket mer information om det. I förlängningen har ljusföroreningar en påverkan på växterna och ekosystemet som helhet på en större skala.

    Med vänlig hälsning,
    Åsa Krüger, botanist
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent