Linnés minnesmärke.

Jag undrar varför minnesmärket (bysten) av Linné är placerade på sådan undanskymd plats. Jag tycket att det vore mer naturligt att placera bysten i anslutning till entrén eller vid gångvägen upp till trädgården.
Vore inte Linné vara värd en större uppmärksamhet.
Med vänlig hälsning Leif Söderqvist

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga,

    En gång i tiden stod bysten ovanför spegeldammen men när vi anlade den systematiska trädgården vid universitetet flyttades den dit med blicken vänd mot institutionen. Med dagen dna tekniker är en systematisk trädgård inte helt relevant och därför tog vi bort den för ett par år sedan. Vi vände då också på bysten så Carl nu blickar mot trädgården istället. Dock tycker vi att han fortfarande ska ha en relation till universitetet.