leea guineensis burgundy behov och skötsel

Hej, har köpt en Leea, ca 60 cm för 4 veckor sen. Den har börjat tappar blad rejält, som bara torkar ut. Nu är den ca 30 cm. Har luftfuktigheten på ca 60%, 21 grad C, vattnat att den är ganska fuktig, tyvärr norrfönster, hittade inga kryp.
Ställt den vid stor västfönster nu för jag gissade på ljusbrist. Den fortsätter att vantrivs.
Så mina frågor: Förutom mer ljus antagligen, hur fuktig vill den har det? Kan den gå i vintervila? Borde jag skaffa extra växtbelysning? Förresten så skjuter den nya blad/skott från stammen längs ner så kanske är det bara fel sorts blad den har nu? Tacksam för svar. Obilot

Kommentarer

  • Hej!
    Leea föredrar hög luftfuktighet, gärna över 70% och mår därmed också bra av att kontinuerligt sprejas med lite vatten. För att höja luftfuktigheten kan du också placera en skål med vatten bredvid eller helst ställa krukan på en bädd av stenar i ett tråg med någon centimeter vatten i. Detta för att öka avdunstningen och därmed höja luftfuktigheten. En luftfuktare är såklart också ett väldigt bra alternativ.
    Jorden bör hållas lätt fuktig då de är känsliga för såväl övervattning som ordentlig upptorkning. Vattnet bör dessutom vara fingervarmt.
    De placeras bäst i ett ljust fönster men utan allt för mycket direkt solljus. Sommartid är östfönster att rekommendera. De är känsliga för kallt drag, så om möjligt ett fönster med så lite sådant som möjligt samt att du håller fönster stängda under den kallare perioden av året. Vintertid rekommenderar jag dig att skaffa extrabelysning. Går det inte att lösa skulle jag försöka få ner temperaturen något om möjligt, men ändå inte under 16 grader - ingen regelrätt vintervila. Att den tappar blad och skjuter nya skott nedifrån tolkar jag som en reaktion på stress. Vilket skulle kunna bero på bl.a. vinddrag, låg luftfuktighet och/eller ljusbrist.
    Hoppas du får ordning på din Leea.
    Hälsningar,
    Oscar Björn, trädgårdsmästare
    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent